söndag 4 september 2011

SD-politikern Eric Almqvist i påstått krogbråk

”KROGBRÅK” Följande basunerar TT ut under morgonen:

En riksdagspolitiker för Sverigedemokraterna har polisanmälts för att ha misshandlat en krogvakt vid ett uteställe på Stureplan i centrala Stockholm. Efter en fest på fredagskvällen nekades mannen komma in på krogen. Enligt anmälan har SD-politikern då utdelat flera slag mot en vakt och misstänks nu för våld mot tjänsteman. Ord står dock mot ord och riksdagsmannen säger till Aftonbladet att han i sin tur tänker anmäla vakterna.

Det handlar om Eric Almqvist, riksdagsman för SD och ledamot i Socialförsäkringsutskottet. Han skriver själv om händelsen på partiets hemsida:

I fredags kväll gick jag ut med vänner för ett par glas efter en privat kräftskiva. Vi betalade entré på en klubb med löfte om att vara välkomna in i en mindre medlemsklubb inne på stället. Väl på väg in till medlemsklubben stör sig entrévärden på min närvaro. Efter ca 10 min väntan försökte vi få besked från entrévärden som svarade med att, tillsammans med en andra vakt, hoppa på mig och trycka ner mig medan de försökte dra in mig till ett bakre rum.

Det hela hann dock bara fortlöpa i ca 5 sekunder eftersom vi, mot vakternas vetskap, hela tiden följdes av två polismän (livvakter från SÄPO) i tjänst som stoppade vakterna varefter vi kunde lämna stället. Inget verbalt tjafs och inte det minsta våld från vår sida har förekommit. En ur mitt sällskap kunde sedan, ute på gatan, höra hur vakterna panikartat diskuterade hur de skulle hantera situationen. "Vi måste tyvärr göra anmälan" var uppfattningen, vilket kommer sig av att två polismän sett deras agerande varför de måste kunna motivera sitt övergrepp genom anmälan för att inte ha begått tjänstefel.

Vakternas motivering framkommer i anmälan: Jag ska ha varit rejält narkotikapåverkad och, tillsammans med min flickvän, utdelat ett flertal knytnävsslag i vakternas ansikten samt sparkat ned dem skrikandes och hotandes. Allt detta har enligt vakterna skett inför två polismän i tjänst som passivt tittat på utan att på något vis anmäla, eller ingripa mot, den påstådda misshandeln.

Eftersom hela händelseförloppet på nära håll har övervakats av två polismän som redan vittnat så bör vi snart kunna få besked från åklagare. Och eftersom vakterna är tjänstemän, och påstod att jag var narkotikapåverkad, blev jag tvungen att efteråt åka till polisen för urinprov som (självklart) inte gett något positivt svar. Eftersom vakterna inte bara gett sig på mig utan anledning, utan även kommit med falsk tillvitelse om misshandel, har en rättsprocess mot vakterna inletts.

Jag vill också understryka att jag, med ett par undantag, har undvikit att gå ut på nattklubbar i Sverige sedan i vintras när DJ:n stängde av musiken på ett ställe vi var på och började hetsa övriga gäster mot oss genom att skrika "ut med packet" om och om igen i micen, vilket triggade en del "alternativa" gäster till den gräns att det var nära att sluta illa innan vårt sällskap hann lämna stället.

ERIK ALMQVIST

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt