onsdag 10 augusti 2011

Aftonbladet ojar sig över källa författad av SD:are

VÄNSTERPANIK Lisa Röstlund på Aftonbladet har i dag knåpat ihop ett synnerligen märkligt alster som går ut på att en källa författad av en sverigedemokrat, trots en gedigen utbildning, inte är trovärdig och gör sitt bästa för att få de hon intervjuar att gå med på det också utan någon större framgång.

I fokus står en utredning om drottning Silvias pappas påstådda nazistkopplingar. En av källorna är ett blogginlägg signerat Stellan Bojerud, krigshistoriker, forskare på Försvarshögskolan, före detta centerpartist samt moderat men sedan 2007 sverigedemokrat så han ansåg att partiet är det enda ”försvarsvänliga”.

Även om han själv uppger sig inte förstå varför man hänvisar till hans blogginlägg uppvisar Röstlund en bisarr fixering vid Bojerud och det faktum att han är sverigedemokrat.

Utredningens författare Erik Norberg, kabinettskammarherre vid hovet och före detta riksarkivare, förklarar varför han använt källan:

– Det är inget våldsamt viktigt. Han har skrivit om Brasiliens inblandning i kriget mot Tyskland. Det är intressant eftersom Silvias mamma var brasiliansk medborgare, och Silvias två bröder hade dubbelt medborgarskap. Samtidigt stred Silvias mammas bror direkt mot Tyskland. Det blev ett väldigt känsligt läge.

Något Röstlund går igång på ordentligt:

Finns det några betänkligheter med att artikelförfattaren är sverigedemokrat?

– Du, om du tittar historiskt bakåt i tiden finns historiker som varit medlemmar i det ena eller det andra. Jag har inga synpunkter på vad han röstar på, utan mina synpunkter handlar om personens roll som historiker, säger Erik Norberg.

Men du kan inte förstå att man kan ha synpunkter på att källtexten skrivits av en man i ett parti som av många beskrivs som högerextremt?

– Jag tycker din fråga är fullständigt irrelevant, om du ursäktar mig att jag säger det. Jag moraliserar inte över honom som person. Om du skulle ha haft frågor om källan i sig, skulle jag svara på det.

Okej – är det trovärdigt att använda en artikel på en blogg som källa i en sådan här utredning?

– Det är en artikel med datum och allt. Och det handlar om en bisak. Det är den minsta nyheten i den här utredningen.

Aftonbladet

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt