lördag 18 december 2010

Muslimer spekulerar

SJÄLVMORDSBOMBNINGEN I kölvattnet efter Taimour Abdulwahabs självmordsbombning i Stockholm för en vecka sen ville Sydsvenskan föra samman två muslimer och låta dem spekulera kring det inträffade och hur det är att vara muslim i Sverige i dag.

Till vänster Atrin Entezam, 18, som säger sig tro på Allah men är inte särskilt religiös. Till höger Samir Aknouche, 26, som dagligen besöker en moské och inte anser att ordet fundamentalist är något negativt.

Här följer några valda citat, samtliga – utom ett – uttalade av Aknouche.

Han är död. Jag hatar inte självmordsbombaren även om han försvårat för många muslimer i Sverige. Jag menar, det här är det bästa landet i Europa för muslimer. Här förtrycks vi inte som i Danmark, Frankrike och Schweiz. Om han menade att muslimer ska vara stolta över att vara muslimer så förstår jag det, jag tycker inte att man ska dölja att man är muslim, men jag tror inte att det var så han menade.

Islam säger att den som begår otukt ska stenas. Men det krävs många vittnen, jag tror att straffet missbrukas idag.

Visst skulle jag vilja att alla i Sverige var muslimer och tyckte och tänkte som jag, men man kan inte tvinga folk att tro på något. Om man inte står ut med det är det alltid fritt fram att flytta till ett muslimskt land. Men jag tycker det är viktigt att de muslimer som inte är praktiserande vet att det enligt islam är fel att äta griskött, att dricka alkohol och att kvinnor inte täcker håret.

Jag är mer religiös än mina släktingar i Algeriet.

[Atrin] Jag läste att en sverigedemokrat hade skrivit "äntligen" på Twitter, det är så idiotiskt att någon kan bli glad över ett terrordåd.

Vid ett tillfälle frågade hon mig vad jag tycker om stening och det vill jag egentligen inte diskutera. Jag är inte tillräckligt kunnig om det, man måste ha studerat i tiotals år för att veta. Men jag tänkte att hon förtjänar ett svar och därför sa jag att stening är ett bra straff om den dömda personen verkligen bevisats skyldig.

SDS

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt