tisdag 17 augusti 2010

Politiskt Inkorrekt presenterar Lena Holfve

KRÖNIKÖR För en yngre generation är säkert namnet Lena Holfve mer eller mindre okänt, men blickar vi tillbaka till mitten av 1980-talet och fram till åtminstone 1992 så finner vi en mycket produktiv författarinna och dessutom en ofta sedd gäst i olika sammanhang i samhällsdebatten. Lena Holfve trivdes aldrig riktigt som offentlig person och fann den världen tämligen absurd. Hon drog sig därför i princip helt tillbaka från det offentliga ljuset 1992 och har därefter arbetat med egna projekt.

Nu kan dock Politiskt Inkorrekt med glädje presentera Lena Holfve som vår nya krönikör. Hon kommer att skriva minst en krönika i veckan och röra sig över ett brett område. Inte alltid nödvändigtvis av politisk art, men med all säkerthet alltid intressant. Nedan kan ni läsa Lenas första krönika.

MEDIA MANIPULERAR

Den s.k. vinvänstern drog in på redaktionerna på 60-talet, och då jag var yrkesverksam författare i Rabén & Sjögrenhuset hade jag kunnat supa gratis dygnet runt. Natt efter natt satt de ute vid sina vattenhål, drack och skulle lösa alla världens problem, på sitt eget lilla vis, och det var redan då att förvanska verkligheten. Jag intervjuades ofta, och citerades aldrig rätt. Det gick så långt att jag bara ställde upp i direktsändningar eftersom jag tröttnade på att de klippte ihop ett svar med en helt annan fråga.

Politisk korrekthet är en fara
Jag är allvarligt bekymrad över att för få journalister gör sitt jobb, och tyvärr är det för många författare som bara gräver i naveln eller skriver underhållningslitteratur. Vi vet därför inte riktigt hur Sverige ser ut när ingen författare forskar djupt och skriver en modern ”Lort-Sverige”. Det bekymrar mig så mycket att jag allvarligt funderar på att börja skriva böcker igen. Författare ska egentligen ljuga ihop historier, och journalisterna ska skriva sanningar.

Det ser ut som om vi måste vända på det nu
Vi ska tillsammans i min krönika gå igenom hur man effektivast avslöjar bluff, båg och PR-trick, och det vill jag att vi gör därför att det är viktigt att alla läsare av Politiskt inkorrekt kan det, på sina fem fingrar. I vårt land används ord som vapen. Vi ska alltså olja våra verbala revolvrar, och jag kommer framledes ta fram exempel på mediernas manipulationer. Jag kommer att lära ut det jag kan, och jag har 15 års erfarenhet, ungefär.

Lektion 1
Numera verkar många nyheter produceras av PR-byråer som skriver färdiga artiklar som förs in utan att någon egentligen tänker. De saknar ofta byline. Ser du en artikel som saknar en journalists namn längst ner är det förmodligen ett köpt material. Då finns det en beställare, och inte sällan är det våra myndigheter. Det är helt befängt att skattemedel går till PR och blir till ”nyhetsartiklar”. Media ska granska myndigheter och inte köpa deras PR. Myndigheter ska serva oss och inte beställa PR.

Per telefon får jag fram att Skatteverket ökade sina egna anslag inför 2010
Jag hittar 2009 års budget online. Budgeten för ”marknadskommunikation” – eller kalla det gärna desinformation om du vill – har de ökat med nästan 30%. De ska sköta skattekontroller. Vad man gör i verkligheten är att satsa mer och mer av våra skattepengar på att försöka manipulera bilden av sin egen verksamhet via PR.

Värdera information noga
Identifikationen: Vem? Varför har någon skrivit något?
Samtidighetskriteriet: närhet mellan händelsen och källans avtryck av händelsen.
Tendenskriteriet: en persons avsikter med en text … Motiv?
Beroendekriteriet: Vem har tillgång till primärkällor … Styrd av någon?
Urvalskriteriet: det går att bevisa i stort sett vad som helst genom att välja sina källor.

Veckans videotips:
(Speltid 10 min.)

Författare Lena Holfve
Religiöst och politiskt obunden.

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt